Blog 2 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van SachavanWetten - WaarBenJij.nu Blog 2 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van SachavanWetten - WaarBenJij.nu

Blog 2

26 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Halo ben ik weer!

Ik heb een super leuk weekend gehad. Ik hoorde dat er in Nederland weer een pak sneeuw ligt? Ik geniet nu extra van het kortebroekenweer hier in ieder geval :) ! Zoals ik al verteld had ging ik een weekendje weg met alle vrijwilligers. Alle plaatsen op aanraden van Marieke. Vrijdag middag vertrokken we richting Graaf Reinnet, een plaatsje meer land inwaarts in the middel of nowhere, waar we de eerste nacht zouden overnachten. Het ligt ongeveer 3 uurtjes rijden vanaf Port Elizabeth. Wat opzich niet heel lang is, maar het feit dat we met ze vijven (3 meiden rond de 1,80 achterin) in een volkswagen golf zaten zonder airco terwijl het buiten zo’n 35 graden is, zorgde ook niet echt voor verzachtende omstandigheden. Het uitzicht daarentegen onderweg was wel heel mooi waardoor we ons niet zaten te vervelen. Zoals het echte toeristen betaamd hingen de helft van de rit 3 armen met camera’s uit het raam. Na de nogal warme rit kwamen we eind van de middag aan in Graaf Reinnet. We hadden 2 cottages geboekt en we konden er gelukkig gelijk in. Zodra we onze spullen gedropt hadden zijn we doorgereden naar the Valley of Desolation om daar de sundown te bekijken omdat je hier een heel mooi uitzicht scheen te hebben. En het was echt supermooi. We hebben met z’n alle heel veel foto’s gemaakt dus ik ga er wel een paar van op internet zetten wanneer dat kan. Nadat we weer terug in de cottages waren hebben we meteen de braai (bbq) maar aangestoken en de eerste wijntjes in geschonken. Een paar drankjes later gingen we naar de plaatselijke pub. Dat was hilarisch. Alleen maar gekke mensen daar. Oude vieze mannetje die hun slag probeerde te slaan of boerenknullen/meisjes. Maar goed we hebben ons wel vermaakt.

De volgende dag hebben we in Graaf Reinett ontbeten in een superschattig tentje. Alles was roze en wit en overal hingen bruidsjurkjes en binnen stond het helemaal vol met zelfgemaakte taarten en cupcakes en nog veel meer. We hebben heerlijk gegeten in de’ tea garden’ in het zonnetje. Daarna zijn we verder gereden naar Nieu Buthesda, een klein plattelandsdorpje. Hier zijn we naar het Owl House gegaan, een klein museum over een vrouwtje die in dat dorp je heeft gewoond en er nogal vreemde gewoontes op nahield waardoor ze een soort museum heeft achtergelaten. Hierna zijn we wezen lunchen bij een klein tentje in het dorp. Alles was zelf gemaakt. Kazen, brood, bier, vlees, honing etc. En de locatie was ook geweldig. Je zat eigenlijk in de achtertuin van de eigenaar, een harstikke idyllisch plaatje. Onder de bomen, tussen de bergen, naast een beekje en de honden die er rond renden. Zo’n achtertuin zie ik ook wel zitten voor later. En het eten was echt heerlijk. Het is niet op 10 handen te tellen hoe vaak we wel niet het woord lekker hebben gezegd in die paar uur dat we daar zaten. Echt een aanrader dus voor mensen die daar ooit nog een in de buurt komen.

Na de lunch zijn we verder gereden naar ons eindpunt, de boerderij van Hanna en Peet. Dit zijn kennissen van Marieke. Een boerderij is het niet te noemen, met 70 vierkante kilometer aan grond, eerder een heel reservaat. Om er te komen met onze kleine niet-Rangerover achtige auto’s moesten we dan ook heel wat doorstaan. De wegen waren voor een deel niet geasfalteerd waardoor het een tijdje leek alsof we op een drilboor reden. Een wonder dat de auto’s het overleefd hebben. Wel hebben we onderweg trouwens apen, stokstaartjes en reuze schildpadden gespot. Echt maf dat dat hier gewoon allemaal wild rondloopt. Maar goed, door Hanna en Peet werden we met open armen ontvangen. Zelf wonen ze in een megagroot huis en voor hun gasten hebben ze achter hun huis ook een ontzettend grote woning, wat je in Nederland een vila zou noemen. Echt geweldig. Ook een zwembad in de tuin ontbrak niet, dus we hebben ons er prima vermaakt.

Zondag heeft Peet ons meegenomen in zijn bakkie (auto met extra grote achterbak, google het maar) voor een gamedrive op zijn ‘boerderij’. Echt iets om nooit meer te vergeten. Ze bezitten echt een heel groot landschap met allerlei dieren waaronder springbokkies, koeien, schapen, koedoes, paarden etc. We hebben ongeveer een uur rondgecrosst door zijn land. Erg indrukwekkend allemaal. Het landschap, de stilte en de dieren. Na de gamedrive zijn we weer vertrokken opweg naar huis. Maar niet voordat we nog één keertje bij dat tentje konden lunchen. Op de terugweg reden we nog langs een cheetahfarm, maar we waren helaas net een uurtje te laat om nog naar binnen te kunnen. Maar dat komt een andere keer wel weer. Kortom, een zeer geslaagd weekend!
Gisteravond zijn we met een paar nog naar een rugby wedstrijd van de Nelson Mandela University geweest. Echt super omdat een keertje meegemaakt te hebben. De wedstrijd interesseerde ons niet zo want de spelregels kende we toch niet, maar de sfeer die er omheen hangt was echt heel leuk. Net alsof je in een Amerikaanse film was beland. Compleet met mascottes en cheerleaders. Verder ga ik deze week gewoon weer vrijwilligerswerk doen op de projecten. In het weekend staat een tripje naar het Krakkakamma park gepland en zondag gaan we een surfles nemen. Wat een leven..

• 26 Februari 2013 - 23:07

Eva En Paul Berkhout:

Weer een heel leuk verslag!
    We genieten er elke keer van!

Oma en opa.

• 26 Februari 2013 - 23:18

Maura:

Klinkt weer super gaaf allemaal!!

• 26 Februari 2013 - 23:18

Maura:

Klinkt weer super gaaf allemaal!!

• 27 Februari 2013 - 22:36

Corina:

Ha wat leuk om je verslagen te lezen.. Super dat je zoveel meemaakt en ook nog
    zelf wat kunt doen daar.
    Geniet er maar van hoor...
    Een herinnering voor je leven.

• 03 Maart 2013 - 03:53

Marja:

Hallo Sacha,

Ik heb je verslag weer bij Opa en Oma gelezen, wat een belevenis.
    En ik wil ook even zeggen dat je erg leuk schrijft, ik rij echt met je
    mee en beleef het.

Groetjes van marja

• 04 Maart 2013 - 10:31

Linsey:

Super gaaf Sas! Heel leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt :)

• 07 Maart 2013 - 09:47

Maartje:

wat heerlijk om te lezen, je schrijft het erg leuk op!
    ik ga nu op naar blog 3. have fun!!
    enne, surfen, so cool! lijkt me heel lastig. succes.

• 30 Maart 2013 - 15:05

Karel:

Hey sas beetje laat.Maar leuke verhalen!! Groetjes.